مشخصات کتاب:

نام کتاب: الزامات رونق تولید با نگاهی به پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها

تهیه و تدوین: پژوهشکده امنیت اقتصادی تدبیر

به اهتمام: دکتر محمد جعفری و دکتر سجاد برخورداری

همکاران: زهرا مشفق، الهه رحیم‌دوست، مرجانه بشخور، عاطفه غلامی، سعیده احمدی و نسیبه زارعی

صفحه‌آرایی: منصوره صادقی

طراح جلد: محمدرضا امانی

مشخصات نشر: تهران، پژوهشکده امنیت اقتصادی تدبیر‏‫، 1400

‏‫مشخصات ظاهری: 240 ص

قیمت: 70.000 تومان

چاپ نخست: اردیبهشت 1400

معرفی کتاب:

بخش تولید از جمله بخش‌های آسیب‌پذیر هر اقتصادی به شمار می‌آید. کشورهای توسعه‌یافته عموماً کشورهایی هستند که بخش‌های تولید توانمند داشته و این امر تأمین‌کننده رفاه اقتصادی آنهاست. این موضوع در کشورهای در‌حال‌توسعه و توسعه‌نیافته ضعیف بوده و بخش تولید آنها نمی‌تواند رفاه اقتصادی پایدار را به دنبال داشته باشد. اهمیت این موضوع در اقتصاد ایران نیز غیرقابل انکار است.

آسیب‌پذیری اقتصاد ایران از بخش تولید به‌ویژه در دوره تحریم‌های اقتصادی غرب، موجب شده است که در طی چند سال اخیر بخش تولید در اولویت سیاست‌ها و برنامه‌های کشور قرار گیرد. نمود عینی این موضوع، شعار سال ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر است. علی‌رغم تأکید فراوان از سوی مقامات و مسئولان کشور، بخش تولید همچنان آسیب‌پذیر بوده و تا زمانی که این بخش در مسیر اصلاح و حرکت رو به جلو قرار نگیرد، اقتصاد کشور با بحران‌های مختلف اقتصادی- اجتماعی گربیانگیر خواهد شد.

پژوهشکده امنیت اقتصادی تدبیر در راستای رسالت خویش تلاش می‌کند در راستای حفظ، پایداری و تقویت امنیت اقتصادی، چالش‌های پیش‌روی اقتصاد ملی را شناسایی کرده و راهکارهایی برای رفع چالش‌ها و ارتقای جایگاه اقتصاد ملی ارایه نماید. در این کتاب نیز در راستای تحقق شعار سال و کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد ملی از تولید، شناسایی مانع‌ها و الزامات و پشتیبانی‌های تولید بحث و بررسی شده است. امید است مطالب ارایه شده در این کتاب، سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان را در راستای تقویت تولید کمک نماید.

پیشگفتار

فصل اول: اقتصاد سیاسی

فصل دوم: ارز

فصل سوم: سرمایه انسانی و اجتماعی

فصل چهارم: سرمایه‌گذاری

فصل پنجم: صنعت

فصل ششم: خدمات

فصل هفتم: کشاورزی