مشخصات کتاب:

نام کتاب: آسیب‌شناسی و ریشه‌یابی واگذاری و خصوصی‌سازی‌های ناموفق در کشور و راهکار‌های صحیح

تهیه و تدوین: پژوهشکده امنیت اقتصادی تدبیر

مشخصات نشر: تهران، پژوهشکده امنیت اقتصادی تدبیر‏‫، 1400

تألیف: سعیده احمدی

ناظر علمی: دکتر محمد جعفری

صفحه‌آرایی: منصوره صادقی

طراح جلد: محمدرضا امانی

چاپ نخست: خرداد 1400

شمارگان: 1500 نسخه

قیمت:  400000 ریال

معرفی کتاب:

واگذاری شرکت‌ها دولتی در تمام کشورهای دنیا به‌منظور کاهش حجم دخالت دولت در اقتصاد، افزایش کارایی، بهره‌وری، بازدهی و سودآوری بنگاه اقتصادی و ارتقای رقابت و آزادسازی اقتصادی یا همان پررنگ شدن بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف اقتصادی و در نتیجه رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال و بهبود معیشت مردم انجام می‌شود، اما آنچه تاکنون در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی رخ داده حکایت از روند معکوس رسیدن به اهداف مذکور به ضرر اقتصاد و منافع ملی دارد.

عدم موفقیت خصوصی‌سازی در کشور باعث شده است تا در حال حاضر مخالفت‌های بسیاری با ادامه روند خصوصی‌سازی صورت گیرد. این مخالفت‌ها درحالی است که اشکال اصلی در ماهیت خصوصی‌سازی نیست، زیرا دولت در کشور در حال حاضر یک نهاد بسیار بزرگ است که با توجه به کاهش شدید درآمدهای نفتی اداره این همه دستگاه عریض و طویل از عهده دولت خارج است. بنابراین، خصوصی شدن بخش‌های مهمی از اقتصاد ضروری بوده، اما اشکال در نحوه اجراست که نیاز به اصلاح دارد. اصلاح مسیر نیازمند آسیب‌شناسی و ریشه‌یابی واگذاری‌ها و خصوصی‌سازی‌های ناموفق در کشور است. این شناخت نقش مهمی در فراهم شدن شرایط صحیح برای خصوصی‌سازی و ممانعت از ادامه ناکارآمدی اقتصاد دولتی و شرکت‌های دولتی دارد.

با توجه به اهمیت خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران، پژوهشکده امنیت اقتصادی تدبیر در راستای رسالت ذاتی و اهداف پژوهشی خود و به‌منظور یاریِ سیاست‌گذاران در تصمیم‌گیری کلان کشور و همگام با تلاش‌های دولت در جهت کاهش هزینه‌ها، اقدام به بررسی دلایل عدم موفقیت خصوصی‌سازی در ایران کرده است. باور این پژوهشکده بر آن است که آسیب‌شناسی و ریشه‌یابی واگذاری‌ها و خصوصی‌سازیهای ناموفق در کشور، منجر به ارتقای توان سیاست‌گذاران در جهت‌دهی صحیح عملکرد اقتصادی خواهد شد. امید است انتشار این مطالعه گامی هر چند کوچک در جهت تقویت امنیت اقتصادی و ارتقای جایگاه رفیع جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه‌ای و جهانی باشد.

فهرست مطالب

پیشگفتار

مقدمه

1- ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﺧﺼﻮﺻﯽﺳﺎزي

2- اﻫﺪاف ﺧﺼﻮﺻﯽﺳﺎزي

3- دﻻﯾﻞ اﯾﺠﺎد ﺑﻨﮕﺎهﻫﺎي ﻋﻤﻮﻣﯽ و ﻣﺎﻟﮑﯿﺖ دوﻟﺘﯽ

4- دﻻﯾﻞ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺑﺎ ﻣﺎﻟﮑﯿﺖ دوﻟﺘﯽ ﺑﻨﮕﺎهﻫﺎي اﻗﺘﺼﺎدي و دﻻﯾﻞ اﺟﺮاي ﺧﺼﻮﺻﯽﺳﺎزي

5- اﻟﺰامﻫﺎ و اﻗﺘﻀﺎﺋﺎت ﺧﺼﻮﺻﯽﺳﺎزي ﺑﺮاﺳﺎس ﺗﺠﺎرب ﮐﺸﻮرﻫﺎ

6- ﺧﺼﻮﺻﯽﺳﺎزي در اﯾﺮان

7- ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺧﺼﻮﺻﯽﺳﺎزي در اﯾﺮان

8- دﻻﯾﻞ ﻋﺪم ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺧﺼﻮﺻﯽﺳﺎزي در اﯾﺮان

9- راهﺣﻞ دوﻟﺖ ﺑﺮاي ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﭼﺎﻟﺶﻫﺎ و ﻣﺸﮑﻼت ﭘﯿﺶ آﻣﺪه ﺑﺮاي ﺧﺼﻮﺻﯽﺳﺎزي

نتیجهﮔﯿﺮي و راﻫﮑﺎرﻫﺎ

منابع