مشخصات کتاب:

نام کتاب: نقش نظارت نظام پولی و بانکی در بروز بحران

تهیه و تدوین: پژوهشکده امنیت اقتصادی تدبیر

مشخصات نشر: تهران، پژوهشکده امنیت اقتصادی تدبیر‏‫، 1399

تألیف: مرجانه بشخور

ناظر علمی: دکتر حسین امیری و دکتر محمد جعفری

صفحه‌آرایی: منصوره صادقی

طراح جلد: محمدرضا امانی

چاپ نخست: بهمن 1399

شمارگان: 1500 نسخه

قیمت:  400000 ریال

معرفی کتاب:

نظام‌های اقتصادی عمدتاً به‌منظور دست‌یابی به اهداف مشخصی ایجاد شده‌اند، ازاین‌رو، لازم است همواره کیفیت و عملکرد آنها مورد نظارت و ارزیابی قرار گیرد تا با شناخت نقاط قوت و ضعف، فعالیت‌ها و اقدام‌های لازم برای هدایت این نهادها در مسیر تحقق اهداف مورد نظر اتخاذ شوند. از جمله نظام‌های بسیار مهم در اقتصاد، نظام پولی و بانکی است که عدم نظارت و ارزیابی مستمر آن می‌تواند، به دلیل کاهش ارزش دارایی‌ها نسبت به ارزش بدهی‌ها، هجوم سپرده‌گذاران برای خروج سپرده‌ها، حجم بالای مطالبات معوق، دارایی‌هایی با درجه نقدشوندگی پایین و…  به وقوع بحران در این نظام و تسری آن به تمامی بخش‌های اقتصادی منجر شود.

این موضوع به‌خصوص در ایران که ساختار اقتصادی آن به‌شدت متکی‌بر نظام پولی و بانکی است، می‌تواند به‌طور نامطلوبی وضعیت امنیت اقتصادی را متأثر سازد. به عبارت دیگر، بروز بحران در نظام پولی و بانکی ایران، ناشی از عدم نظارت کارآ، تبعاتی مانند: ورشکستگی بخش عمده‌ای از بانک‌ها و کاهش قابل توجه اعتماد عمومی نسبت به نظام بانکی، تحمیل هزینه‌های زیاد به دولت و بروز پیامدهای آن در قالب افزایش نقدینگی، تورم، کاهش قدرت خرید، گسترش فساد و در نتیجه اتلاف منابع و تخصیص ناکارای آنها، محرومیت برخی از فعالیت‌های اقتصادی از دسترسی به این منابع و در نهایت تعمیق رکود تورمی را در اقتصاد به دنبال خواهد داشت. افزایش احتمال اعتراضات و کاهش سرمایه اجتماعی از جمله تبعات امنیتی دیگر بروز بحران در سیستم بانکی محسوب می‌شود که در نهایت می‌تواند به تهدیدی برای امنیت ملی تبدیل شود.

پژوهشکده امنیت اقتصادی تدبیر در راستای رسالت تعریف شده، بر بررسی ابعاد مخاطره‌آمیز شوک‌های اقتصادی و تأثیر آنها بر وضعیت امنیت اقتصادی کشور، به بررسی وضعیت نظارت بر نظام پولی و بانکی کشور و تنگناها و چالش‌های موجود در این زمینه، به‌منظور اتخاذ تدابیر مقتضی برای افزایش کارایی نظارت و پیش‌گیری از بروز بحران در این حوزه پرداخته است. امید است نتایج حاصل از این پژوهش به برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران اقتصادی برای کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد از این ناحیه کمک کند.

فهرست مطالب

پیشگفتار

مقدمه

1- مروری بر ابعاد مختلف نظارت بر شبکه بانکی

1-1- اهمیت نظارت بر شبکه بانکی در بروز بحران

2-1- فرآیند نظارت بر شبکه بانکی

3-1- انواع ساختار نظارت در نظام مالی

4-1- انواع رویکردها در نظارت بر نظام بانکی

5-1- شیوه‌ها و ابزارهای نظارت بر نظام بانکی

2- وضعیت نظارت بانکی در ایران

1-2- ساختار نظارت بر نظام بانکی کشور

2-2- مراحل نظارت بر نظام بانکی

3-2- چالش‌های موجود در نظارت بر شبکه بانکی

3- مروری بر سیستم نظارت بانکی در برخی از کشورها

4- ملاحظات امنیت اقتصادی

5- راهکارهای پیشنهادی

منابع

دانلود خلاصه مدیریتی